Monday 21 March 2011

Percubaan pertama dalam beranalogi...

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum~

Hmm...Analogy (bukan anatomy naaa). Something yang saye rase ramai yang biase pakai sehari2. Boleh dikatekan majoriti sudah pakar/master/phD dalam beranalogi ni. Tapi tidak saye. Beranalogi ini serupa macam bahase kiasan...btulkah? Org berkias...saye tidak la paham~ Tapi sy xde la smpi xpaham analogi. Just, I'm not used to using it on daily conversations. So, paham2 je la kalo analogi anda xmasuk dek akalku yang xcukup experience ni~ Ehehe...

Smlm saye tgk satu show korea ni, saye tau anda tau tentang show ni...namenye "We Got Married". Malas nk cite pasal show tu, kalo nak tau...sile usaha sendiri. :p Dalam one episode ni, salah sorg dalam show tu beranalogi. Analoginye adalah seperti berikut:

"Saye sedang pening kepale, and suami saye pergi ke pharmacy utk belikan medicine. Tapi medicine yang die belikan adalah ubat batuk, ubat selesema, ubat sakit perut dan ubat period pain. Sume ubat yang die belikan xdapat nak sembuhkan kepeningan kepale saye".

Cerite di sebalik analogi tersebut pula adalah:

Si isteri knit a scarf for the husband. It took her 10 hours straight to finish knitting the scarf even when in fact she's buzy. She gave the scarf to her husband hoping he will wear it around his neck everyday during winter so that he'll stay warm. Yadayadayada...one day, husband came back from out of town, didn't bring the scarf with him (lost it). Nak pujuk punye pasal, si suami bawak isteri ke shopping mall untuk blikan baju, coat, etc. Tapi si isteri still sedih sebab teringatkan scarf yang diknit susah payah telah dihilangkan oleh si suami.

Haaaa, nyambung x cerite dorg dgn analogi si isteri tersebut? Macam best kan analogi ni? Itu sebabnye saye sedikit jeles bile org gunekan analogi sbb saye tidak tahu menahu macam mane carenye nk beranalogi. Tapi, tadi saye terpikir. Saye mahu cube! Sekali juga sudah cukup. One time! Imma tell you one timeeee....*ikut care Justin Bieber* ^-^

Ok, here I go.

Bayangkan satu hari anda telah tertutup pintu tandas yang bercermin terlalu kuat hingga cermin tersebut jatuh dan berderai into a million pieces. Ade yang besar ade yang kecil. Tapi yang pastinye kecil atau besar, semuanya tajam belake. Anda cube bersihkan, kutip segale serpihan kace di atas lantai. Hingga ke serpihan yang paling kecil yang anda boleh nmpk. Anda sudah yakin lantai bersih dan clear dr serpihan kace. Memandangkan sudah menjadi kebiasaan anda tidak berslipper di dalam rumah, anda jalan seperti biase. Tapi rupe2nye masih ade serpihan2 yang tertinggal di atas lantai kerane salah satu drpdnye telah menusuk tapak kaki anda. Serpihan tersebut terlalu kecik smpi termasuk langsung ke dalam dan anda tidak dapat keluarkan. Setelah beberape hari anda tidak rase lagi kesakitan yang awalnya anda rasekan. Kalo jalan seperti biase, ibarat tidak wujud kace tersebut terbenam dalam kaki. But...bile ditekan atau dikenakan pressure di tempat yang tertusuk itu, anda kembali rasa sakit.

Ni percubaan saye untuk menganalogikan...apabila seseorang melukakan hati kita. Ye, kite boleh memaafkannye dan lupekan ape yang terjadi. Tapi perasaan itu sukar untuk hilang. Bile orang itu melukakan hati kite sekali lagi, kite kembali teringat akan perkare yang lampau. Teringat kembali ape yang die telah lakukan pada kite sebelum ini.

Atau contoh lain, seseorang ini meyakinkan kite untuk mempercayai sesuatu dan setelah penat org tu suruh kite percaye die, so kite pon percaye la walaupun pada awalnye kite doubtful dgn ape yang dikatekan. Bile kite dh percaye bulat2, org itu pulak kate semuanye hanye tipu belake. Tup, dalam hati kite berkate 'next time, aku xkan percaye ko lagi slagi aku xnmpk factnye!'. And bile org itu kembali utk meyakinkan kite, dh diinstill dalam mindset kite yang die ni xleh dipercayai. Haaa, sudah.

Haaaaa...itu die percubaan saye untuk menganalogikan suatu keadaan. Hehehe, menjadi x? Tapi knpe la analogi tu jauh lebih panjang dr citenye? Adeeehh~ Kne praktis lg. Hwaiting! ^____^

2 comments:

Asip Hussin said...

biologi = ilmu tentang alam (biosphere)
beranalogi = ilmu tentang beranak? XD

Asyiqin said...

haih la pakcik ni~ dush3!