Wednesday 18 April 2012

Peluang

Bismillah
Assalamualaikum...

Peluang. Chance. Apakah yang penting sangat dengan peluang ni? Ape yang best sangat dgn peluang ni? Ape manfaat peluang ni? Penting, best, byk manfaatnye! Tidak terexplain la kalo nak explain. Bayangkan sahaje lah, Allah memberi peluang kepada hamba-Nya every second of every day kite hidup, bernafas. Allah beri kite mase, peluang setiap hari untuk bertaubat. Even kite buat kesalahan yang sama, pintu taubat sentiase terbuka luas untuk kita.

Jadi manusia. Hamba kepada Allah. Layakkah kita menarik peluang manusia yang lain? Apa jenis peluang pon. Layakkan kita untuk tidak memberi peluang pada makhluk-Nya yang lain? Ape kelayakan kita untuk menarik peluang manusia lain sedangkan peluang tersebut bukan milik kita untuk ditarik? Berilah peluang kepada orang lain. Berilah kesempatan untuk mereka melakukan kesalahan dan menyedarinya. Kite semua melakukan kesilapan. Kite sume manusia biasa. Kite sendiri buat kesilapan, secara sedar atau tidak sedar. Mungkin tanpa sedar kite dh lakukan kesilapan, kawan kite beri peluang but kite xnmpk. But when kawan kite buat bnde yang same, dihukum pula. Xde keseimbangan kan kalo cmtu?

Yang berpeluang itu kne la menggunakan peluang tersebut sebaiknya. Jangan disia-siakan peluang yang ada. Peluang yang diberi bukan tiket utk membuat lagi kesilapan yang jelas itu suatu kesilapan. Tapi peluang utk menyedari kesilapan. Peluang untuk membaiki diri, peluang untuk menjadi lebih baik.

Ok, Asyiqin dh mule merapik. Percubaan membuka mata untuk study tidak berjaye, maka menulis blog. Di kala minda masih mamai, bantal memanggil2, katil kelihatan lebih empuk dan besar dan selesa. Ah, temptations! Sungguh banyak apabila mendekati ujian. ='(

*xnak mimpi ngeri lagii~!*

No comments: